In de Kerkeveldstraat in Wilrijk kunnen eekhoorns voortaan dankzij een eekhoornbrug veilig de rijbaan oversteken.

De Kerkeveldstraat in Wilrijk vormt de grens tussen twee grote groenzones. Aan de ene kant ligt het door natuur overgroeide voormalige militaire domein van Fort 6. Aan de andere kant bevindt zich het begraafpark Steytelinck dat naadloos overvloeit in het gelijknamige park. De rijweg bemoeilijkt echter het oversteken voor de dieren.

Op maandag 17 september werd in de Kerkeveldstraat een dikgevlochten koord gehangen tussen twee bomen aan weerszijden van de rijbaan. Over dat touw kunnen voortaan eekhoorns op een veilige manier de oversteek maken tussen de twee groene plekken. De eekhoornbrug, die zich op 5 meter hoogte bevindt, werd op een zodanige manier vastgemaakt aan de bomen dat deze er geen schade van ondervinden.

Districtsschepen voor groenvoorziening Hans Ides: “We vinden het in Wilrijk belangrijk om het groen met elkaar te verbinden, voor mens en dier. Met deze brug leggen we een mooie verbinding tussen 2 groene parels van Wilrijk. Hopelijk kan het de eekhoorn doen terugkeren naar park Steytelinck.”

Dit project was ook een voorbeeld van een goede samenwerking met de districtsschepen voor dierenwelzijn want het heeft heel wat voordelen voor de kleinste inwoners van Wilrijk. Eekhoorns en andere boomklimmers kunnen nu veilig oversteken en zelfs voor de vele vleermuizen van het Fort 6 kan deze eekhoornbrug een geschikte aanvliegroute vormen.

• Dierenwelzijn
  • Leefmilieu & natuur