Wilrijk is een district met heel wat natuur, wat ook bijen ten goede komt. Het district bracht de meest bijvriendelijke groene plekjes samen in een leuke wandelroute voor gezinnen. Gids van dienst is stripbij WiBi.

WiBi is een op-en-top Wilrijkse bij die een hele reeks groene plekjes toont tijdens ‘Op stap met WiBi’, een wandeling van ongeveer 5 kilometer. Die loopt onder meer langs de bloementuin op de Bist, de plukboomgaard aan de Wilsonweg en het bijenhotel in het Park van Eden: stuk voor stuk plekken die de bijen meer kans geven om te overleven. Hans Ides, schepen van groen legt ook uit wat deze route zo aangenaam maakt voor gezinnen: "Onderweg zijn er ook heel wat speel- en picknickplekjes, wat de wandeling bijzonder geschikt maakt voor gezinnen. Het is een vrije wandeling die iedereen op gelijk welk moment kan maken."

Op stap met de kaart en/of de smartphone
Wie op stap wil met WiBi, kan de gratis wandelkaart afhalen in het Wilrijkse districtshuis (Bist 1) of op de jeugddienst (Heistraat 34a). Maar ook een smartphone volstaat. Op 9 stopplaatsen van de wandelroute bevinden zich een QR-code en een infozuil met een korte uitleg over wat op deze locatie juist te zien is. Als wandelaars de QR-code scannen met hun smartphone, komen ze terecht op een webpagina met meer uitleg en een routebeschrijving naar de volgende locatie.

Enkele locaties waar infozuilen van ‘Op stap met WiBi’ staan:

• de bloementuin met bijenhotel op de Bist;
  • het Dokter Donnyplein;
  • het wandel- en loopparcours naast de gracht van Fort 6 (toegang via de Edegemsesteenweg);
  • het bijenhotel in het Park van Eden (toegang via de Kleine Doornstraat).

Wedstrijd
Aan ‘Op stap met WiBi’ is een wedstrijd verbonden die loopt tot 1 oktober. Op elke stopplaats heeft WiBi een letter verborgen. Wie alle 9 letters verzamelt, kan daarmee een geheim woord vormen dat verband houdt met het thema van de wandelingen. Deelnemers kunnen dit woord, ingevuld op het deelnameformulier, tot 1 oktober afgeven op het districtshuis of bij de jeugddienst. Uit alle juiste inzendingen worden vervolgens 10 winnaars uitgeloot, die een Wilrijks geschenkpakket ontvangen.

Districtsschepen voor jeugd en groenvoorziening Hans Ides: "Met de bijenwandeling willen we het grote belang van bijen voor de samenleving nog eens extra in de verf zetten en tegelijkertijd een fijne gezinsuitstap aanbieden. Doordat er in een verstedelijkte omgeving zoveel tuintjes, balkonnetjes en lanen met bomen zijn, is er een enorme diversiteit aan bloemen en dat maakt het zo ideaal voor bijen. Met een bloempot op het balkon waarin je zorgt dat er altijd iets bloeit, help je de bij dus al. Onze Wilrijkse imkers geven alvast het voorbeeld. Je leert er alles over door onze wandeling zelf te proberen."

Meer informatie over ‘Op stap met Wibi’ vindt u op www.wilrijk.be (zoekterm Wibi). Klik hier voor de directe link. Vanop deze pagina kan u ook virtueel alle locaties van de bijenwandeling bezoeken. Wie de letters voor de zoekwedstrijd wil verzamelen, moet deze echter zelf op de locatie gaan zoeken.

• Bebloeming & stadsverfraaiing
  • Gezinsbeleid