Nog geen maand na de lancering van de burgerraad Wilrijk (GVA, 11 mei 2018) pakt de burgerraad Wilrijk uit met een eerste initiatief.  Door samen te werken brengen burgers de knooppunten en meest gebruikte fietsroutes in kaart. Op die manier ontstaat een fietskaart die fietsers doorheen Wilrijk kan loodsen en ook het district kan helpen om haar fietsbeleid vorm te geven.

De burgerraad Wilrijk is een Facebookgroep waar elke Wilrijkenaar, met of zonder partijkleur, kan spreken over het beleid van het district. De eerste dagen na de lancering burgerraad Wilrijk werd er al snel gesproken over fietsbeleid. Knelpunten werden aangehaald, alternatieve fietsroutes bedacht. Geïnspireerd door het verhaal uit Antwerpen Noord (2060) waar de krachten gebundeld werden en een bottom-up fietskaart ontstond, ging ook de Burgerraad Wilrijk aan de slag.

“De eerste stap is inventariseren”, vertelt Thijs Van den Brande, initiatiefnemer van de burgerraad Wilrijk en ook jongerenvoorzitter van JONG CD&V Antwerpen. “De fietskaart van Antwerpen Noord toont aan dat burgers de geplaatste personen zijn om een bottom-up fietscirculatieplan te maken.  Het bundelen van ervaringen toont ons de meest comfortabele, veilige, snelle fietsroutes in Wilrijk.” Een achttal deelnemers in de groep lieten al weten dat ze hun hun schouders al onder het project zetten. Op enkee dagen tijd groeide de kaart zo al sterk en vormt ze een mooie aanvulling op het eerder initiatief van Hans Ides die samen met kinderen hun fietsroutes in kaart bracht

Ondanks de prille werking telt de burgerraad Wilrijk momenteel 200 deelnemers. De bottom-up fietskaart is het eerste initiatief van de burgerraad die een manieren zoekt om de inwoners van Wilrijk en het districtsbestuur dichter bij elkaar te brengen en inbreng van burgers waardevol in te zetten. “Ik sluit niet uit dat er nog initiatieven volgen,” gaat Thijs Van den Brande verder, “de fietskaart is een voorbeeld van hoe expertise perfect ingezet kan worden, maar ook op andere beleidsdomeinen liggen heel wat mogelijkheden.”

Achtergrondinformatie en links:

• Mobiliteit & openbaar vervoer