Jommeke en Lucky Luke verschijnen op Wilrijkse nutskasten

woensdag, 21 september, 2016
Jommeke en Lucky Luke verschijnen op Wilrijkse nutskasten

Het district Wilrijk geeft haar straatbeeld extra kleur door nutkasten op te fleuren met striphelden. Daardoor zullen Wilrijkenaars in hun district voortaan regelmatig oog in oog staan met Jommeke, Flip en Filiberke, maar ook Lucky Luke en de Daltons.

Wilrijk heeft een hart voor strips. Zo is het district de thuishaven van het Vlaams Stripcentrum, balde het zijn historisch erfgoed samen in de strip ‘Wijsneuzen in Wilrijk’ en is het uiteraard fier op Jommeke-tekenaar Jef Nys, die het grootste deel van zijn leven doorbracht in het ‘Geitendorp’.

Het district geeft die liefde voor het beeldverhaal nu een extra impuls. Zo werden recent vijf nutskasten bestickerd met striptaferelen. Daarvoor sloeg het district de handen in elkaar met Ballon Media, de uitgeverij van Jommeke. Zij zorgden voor een reeks passende beelden uit bekende Jommeke-strips als ‘Kinderen Baas.’ Maar ook Lucky Luke, een ander stripicoon van Ballon Media, maakt voortaan zijn opwachting in Wilrijk.

De komende twee jaren krijgen 200 nutskasten – de helft van het totale aantal –een stripjasje aangemeten. De eerste 5 afgewerkte nutskasten bevinden zich op de volgende locaties:

·         Hoek Pierebeekstraat/Heistraat

·         Heistraat ter hoogte van huisnummer 255 (Rozenkransschool)

·         Hoek Heistraat/Laarstraat

·         Jules Moretuslei ter hoogte van huisnummer 400

·         Doornstraat 1 ter hoogte van de kleuterschool Ieperman

“Als districtsbestuur tekenen we graag voor het verfraaien van grijze nutskasten het verder in de verf zetten van Wilrijk als stripdistrict”, zegt districtsschepen voor cultuur Hans Ides. “De tekeningen komen in alle Wilrijkse wijken en daar starten we eerst in omgeving van crèches, scholen en speelterreinen zodat alle kinderen er dagelijks plezier van hebben."